Woo-Bock Lees utställning ”Andens rörelse” visas på Galleri Moment (Ängelholms stadsbibliotek) mellan 22 september och 11 oktober.
Woo-Bock Lee gör collage och bygger bilder av boksidor från 200 år gamla koreanska skolböcker med bark från mullbärsträdet. Materialet är väsentligt, det går inte med vilket papper som helst och hon besöker Korea årligen för att hämta kraft och det koreanska pappret han-ji. Hon transformerar dessa blad med dess både skrivna och oskrivna historia till nya berättelser – varje fiber får genom henne ett nytt liv i den svenska samtiden och hon blir en storts länk mellan kulturerna i öst- och väst och mellan då och nu.
Hon bygger reliefer och fristående objekt av ståltrådsnät, på vilka hon limmar sina boksidor med kinesiska skrivtecken i flera lager. Resultatet blir en symbios av måleri, skulptur och konsthantverk. Hon klipper även boksidorna i remsor och tvinnar till trådar, vilka hon sedan trär i ståltrådsnätet. Detta härrör från en gammal koreansk teknik, chiseung. Hon skapar med lätthet, men under tidskrävande former, det som främst vill förmedlas till betraktaren är harmoni.
Motivkretsarna är oftast abstrakta och med strikt geometriska former, vilka ger ett närmast grafiskt uttryck och är sparsmakat dekorativa. Den dämpade färgskalan gör att materialet framträder effektfullt och blir till det centrala. Woo-Bock Lee beskriver sin skapandeprocess med att hon alltid bara använder fingrarna och trycker med värme under tiden som hon ber. Hon överför därigenom energin från sig själv till verket i en närmast meditativ process. Detta förhållningssätt minner om giyun shengdong inom kinesisk konst, vilket sedan 400-talet varit en av de vägledande principerna och som konsthistorikern och kinakännaren Osvald Sirén tolkade som ”andens rörelse genom tingens rytm”.
Det går inte undgå att slås av hur hennes ungdoms måleri i Korea andas västerländsk modernism, medan hennes skapande i Sverige så påtagligt är färgat av den koreanska traditionen. Kanske är detta något oundvikligt för oss människor, att ens bagage förstärks med avstånd i både rum och tid. Hon är genom sitt skapande i sin nutida kontext, en nyskapande länk till sitt gamla lands kultur och historia.
Woo-Bock Lee har bott och verkat i Sverige i över 50 år och har ett stort antal utställningar bakom sig i hela landet och även internationellt.
Catharina Bauer, konstnär